Major Paul Pleiss

Kemiingenjör och officer

Från Milwaukee

Paul Pleiss farfar och far stavade efternamnet Pleiß när när de bodde i Remscheid  i västra  Tyskland. Hans far, August var 11 år då han kom till USA 1861, med S/S Silesia från Hamburg.

Schlitz Palm Garden Milwaukee ca 1900. Credit to Milwaukee Historic Photos.

Fadern lyckades förverkliga alla sina Amerika-drömmar och blev en väletablerad delägare i Schlitz Hotel and Palm Garden i Milwaukee tillsammans med Philip Heck och efter honom Charles Clayton Randolph Sr. De hade också rättigheterna till grossisthandeln med öl från  Milwaukee och sålde 1898, 4500 tunnor öl. Pengarna räckte även till det vackra huset Pleiss House, 726 North 34th St, Milwaukee, WI 53208 USA. Huset finns här på bild: https://www.tourdeforce360.com/hcni_tour/pleiss-house/

Slutet på August Pleiss framgångssaga och för den eleganta ölhallen kom med spritförbudet 16 januari 1919.

Före första världskriget

Paul Pleiss. Bilden är från hans Brasilianskt Visa 24 april 1941.

Paul Pleiss föddes den 30 maj 1888 i Milwaukee, Wisconsin USA. Han avled den 17 oktober 1947 i New York. Han var då 59 år.

Det är rimligt att tro att han förutom engelska även pratade tyska, då hans föräldrar var tyskar och 30% av innevånarna i Milwaukee var, vid den här tiden, tyska immigranter.

Han studerade  kemi vid University of Wisconsin Milwaukee. Han läser även franska, vilket han senare har stor glädje av.

Han skriver under sitt liv en mängd artiklar om användningen av gas i ballonger för spaning, i luftskepp och som andningshjälpmedel för flygning på hög höjd och även för svetsning. Han är en auktoritet inom området.

Han var gift med Jean Lillian Ryder Pleiss (1869 – 1953) två gånger. De gifte sig 1917 och 1921.

1906 – PP blir medlem i American Chemical Society.

The Scroll of Phi Delta Theta – Flag.

1909 – Den 24 oktober upptas han som broder i ordenssällskapet ”The Scroll of Phi Delta Theta”. Han är då 21 år gammal.

1913 – Skriver han om gassvetsning i American Engineer Railway Age Gazette. Simmons-Boardman Publishing Corporation.

1914 – En artikel i Acetylene Journal, som medarbetare hos Oxy-Acetylene Department.

1914 – Registrerar 18 augusti US Patent 1,107,346 Welding-Tip.

1914 – Styrelseledamot i Budd Mfg & Co Philadelphia.

Första världskriget

1914 – Börjar första världskriget och USA avgav en neutralitetsförklaring den 4 augusti 1914.

1917 – USA kongress förklarar krigstillstånd mot Tyskland.

World War I US Army Air Service Recruiting Poster.

1917 – Löjtnant Paul Pleiss inkallas för tjänstgöring och placeras inledningsvis vid US Army, Fort Omaha Balloon School i Nebraska.

1917 – September.  Kapten PP. Balloon Sect, Air Svc.

1918 – 4 juni. Stationerade i Frankrike.  Supply Division, Ballon Section, Gas Air Service.

1918 – In charge for supplying hydrogen for US.

1918 – 11 november är kriget slut då stilleståndsfördraget skrivs under. PP placeras som Kapten i reserven.

1918 – Artikel om Oxygen. The Welding Engineer Publishing Company.

1918 – 4 juni. Frankrike. Artikel om ”American made Dreyer apparatii” kapten Paul Pleiss. United Staes Army Aviators equipment 1917 -1945.

1918 – Efter ett år i Frankrike utnämns PP till major i Hydrogen Division, Ballonn Section, Signal Corps.

1919 – Avgångsersättning som Major.

Mellankrigstiden

1920 – Plasseringsorder för utrikes militärtjänst i  Frankrike.

1920 -Styrelsemedlem i Burdett Oxygen & Hydrogen Company, Pennsylvania som tillverkade gasen Burd-ox och utrustning för svetsning.

1921 – Försäljningschef Budd Wheel Company

1922 – PP ansöker om medlemskap i Automotive Engineering. Volym 11 Sidan 125. Secretary and director, Budd Wheel Co.

1923 – 24 startar André Citroen i Frankrike sin plåtpressning för biltillverkning med Budds pressar.

1926 – Företaget Ambi-Budd Presswerke GmbH, ABP bildas. Ägs till 51%  av Arthur Müller och 49%  av Edward Gowen Budd.

1926 – Pleiss utses till Edward G Budd Mfg Co chef för utlandsetableringar. The New York Herald 1926/07/10.

1927 – William R Morris i England köper licens av Budd Mfg & Co.

1928 –  1 september PP reser från Paris till Berlin.

1929 – Den 29 oktober 1929 sjönk värdet på aktiebörsen i USA med 40%. En världsomfattande depression inleddes. Den kulminerade i England, Tyskland och Österrike under1931.

1930 – Utlands ansvarige PP återvänder till Berlin efter en månads vistelse i USA.

1931 – är PP vicepresident i Budd Mfg Co och ansvarig för verksamheten i Europa.

1933 – Exproprierades den del av företaget som ägs av Artur Müller och övertas av NSDAP.

1935 – Arthur Müller (Ambi-Budd Presswerke GmbH) avlider.

1935 – 31 december har PP adress Paris Frankrike och har 1700 aktier i Budd Mfg Co och 3412 i Budd Wheel Co

1936 – Januari har Paul Pleiss adressen Paris France. Han har titeln Director och har 3000 aktier i Budd Wheel Company och 1700 + 1700 i Edward G Budd mfg Co.

1936 – 16 december åker PP tillsammans med fru Jean Ryder Pleiss med SS Europa från Bremen till New York. De anländer 23 december.

1938 – Pensionerades från US Army.

1939 – 29 maj lämnar PP och hans fru, Paris för en resa i Spanien.

Andra världskriget

1939 – Konfiskerar NSDAP de sista av judiskt ägda företagen i Tyskland – arisering kallades övergreppet. Ambi-Budd börjar nu tillverka Volkswagen Type 82 Kübelwagen och Type 128/166 Schwimmwagen och bensindunkar, Jerrycans.

1941 – ägs Ambi-Budd Presswerk till 100% av NSDAP och den amerikanska delägaren kan inte längre påverka något.

Äventyrsresorna

Inspiration och idé

Paul Pleiss arbetade i Frankrike hos Citroen 1935 – 1936 när de konstruerade Adolphe Kégresse halvbandfordon som användes vid Citroen-Haardt expeditionen ”Den gula expeditionen” 1930 – 31 från Beirut till Peking. Projektet var uppbackat av National Geographic Society och biltillverkaren Citroen.

Bilen – Ford 38 Spezial Station Car

Haardt-expeditionen inspirerade Pleiss att satsa på ”en helt egen” expedition från Europa till Indien 1938 – 39. Han skulle använda en vanlig personbil med kaross av herrgårds modell med fyra dörrar och med hjul med vanliga däck. Två reservhjul var nödvändigt att ha med och även fyra hjulkedjor. Bilen hade bara två säten för att skapa utrymme för proviant, och utrustning som skyfflar, yxor, rep, domkrafter och även stålvajrar.

Ford Spezial 38 Station Car.

Bilen som han skaffade var en Pkw Ford V8 G81A Spezial 1938. Den hade en 221 CID (3,560 liter) 90 Hk V8 motor. Efter 1938 placerades all 90 Hk V8 motorerna i lastbilar. Ford Spezial fanns även 1939 – 1941 men då med 60 hk V8 motorn och den fick då modellbeteckningen V8-G92A.

Mer läsning om tyska Ford under WW II finns här: http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/Germany/Ford/Ford_V8_G81/ford_v8_g81.html

Det var Ambi-Budd Presswerk i Berlin som tillverkade karosserna till Ford i Köln. För att så snabbt som möjligt bygga bilarna så hade Ford även startat en fabrik i Berlin. Fords fabrik med montering av karossdelarna låg i direkt anslutning till Ambi-Budd fabrik  för plåtpressning. Så det var enkelt för  Pleiss att ”köpa” en bil och säga till i verkstaden, hur han ville ha sin kaross. Det räckte nog att han skrev på rekvisitionen ”en silverfärgad ambulans med fönster, fyra dörrar och öppningsbar bakruta”. Till kund kostade bilen i Tyskland 1938, 5000 RM, Reichmark ($2000).

Växlingskursen 1940. 1$ = 2,5 RM. 1$ = 4,20 SEK.
I USA kostade 1938 en Ford Model 81A, 4d Station Wagon $827.

Spezial 38 var mycket populär som transportmedel inom den tyska krigsmakten som chefsbil, stabsbil och även som polisbil. Den fanns som 2-dörrars cabriolet, 4-dörrars sedan och som 2-dörrars med dörrarna upphängda framtill mot torpeden och även med ett flak för lättare transporter.

Ford G81A cabriolet 1938 Germany.

De tyska Ford-modellerna var snarlika de amerikanska Ford V8 Model 48 1935, med vissa skillnader. Den tyska modellen Spezial hade grillen och huvens sidor från Ford 1937 Tudor, strålkastarna från 1936 och hel framruta vilken kom först 1952 i USA. Motorn i Spezial var en Ford 1939 3,6 liters 85 hk motor. Troligen tillverkades 38-modellerna både under åren1938 och 1939. Här finns en länk till tyska Ford 1938: https://www.classiccarcatalogue.com/FORD_D_1938.html

Här samma material något utökat med en specifikation på motorn: http://storm.oldcarmanualproject.com/fordv81938.htm

Ford V8 1938

Så här långt går det att dokumentera Paul Pleiss resor och äventyr. Bilen, Ford Spezial 38, finns senare på många bilder från resan 1941 med Herbert C Lank i Sydamerika. Den resan är väl dokumenterad. 

Resan till Calcutta?

FIKTION – Resan är inte verifierad någonstans, mer än i  Paul Pleiss inledning av artikeln: The Geographical Journal, Volym 101-102. 1943. A motor Jouney Round South America, sidan 66. Och i Herbert C Lanks bok ”By Pan American Highway Through South America” på sidan 14.

1939 – på våren, gör Paul Pleiss en bilresa från Berlin, genom Anatolia, Persien, Afghanistan till Calcutta i Indien. Eller med dagens geografiska namn och indelning: Grekland, Turkiet, Iran, Afghanistan, Pakistan och Kolkata i Indien.  Så skriver Paul Pleiss i inledningen på : 

Fågelvägen är avståndet 7 985 km. Det betyder att det är minst 10 000 km på dåliga vägar. Med sig i bilen har han några av de dunkarna som ”hans företag” ABP har tillverkat i Berlin. Det var bara att hämta några av dunkarna på lagret, som saknade militär märkning. Väldigt bra att ha med sig då de kan användas för både bensin och vatten.

Enligt dokumentation ”Budd Company historical files Collection Accession: 2411” så hade Paul Pleiss en arbetskamrat som ressällskap. https://findingaids.hagley.org/repositories/3/resources/1075 
One of the tear sheets describes how company official Paul Pleiss and his German counterpart at Ambi-Budd smuggled the secret of the German army’s innovative five gallon gasoline can out of Germany in 1939.

Vem var den okända tyska reskamraten? Vem  gjorde anteckningarna om resan på det solkiga papperet i Budd arkiv?

Möjligen flög  PP hem från Indien till London. Sedan ett antal år tillbaka fanns det flera fungerande, om än något ”hackiga”, flyglinjer mellan Indien och England för transport av post och för persontransport av höga militärer och  statliga befattningshavare. Efter resan fraktades  bilen på båt från Kolkata till New York till en kostade som många gånger om översteg bilens värde.

10 000 km i en Ford stationsvagn genom öknar, över berg och floder från Berlin till Calcutta hade uppmärksammats av media i hela världen. Men det finns inga bilder eller reportage från den resan?

FAKTA – England får en beskrivning.
Pressed Steel Company of Cowley i Oxford får anvisningar för  tillverkning av bränsledunkar efter tysk modell. Budd Mfg Co hade 1935 sålt sin del i Morris till engelska intressenter. PSC står det på de engelska dunkarna.

Informationen som Paul Pleiss lämnade till England finns i dokumentet: The National Archives, as file number AVIA 38/557 – ‘Manufacturing technique by Paul Pleiss: Pressed Steel Company, Oxford, England’. Dokumentet som omfattar 209 sidor förvaras hos The National Archives, Kew – Ministary of Aviation. Det finns i samlingen dokument från 1940-41. Dokumentet är inte digitaliserat och den billigaste papperskopian kostar 2022-03-02, £250,80. Sedan tillkommer kostnaderna för frakt, tull och moms.

Resan till Kairo?

FIKTION – Resan är inte verifierad någonstans, mer än i Greensburg Daily Tribune.

På sidan 5 i Dagstidningen Greensburg Daily Tribune skriver Pierre Villere (United Press Staff Correspondent) fredagen den 19 juni 1941, om en resa som Paul Pleiss hade gjort.

Han skrev: ”Paul Pleiss pensionerad Amerikansk affärsman, som under 1938 och 1939 körde från London till Kairo genom bergen på Balkan, Syrien och Persiens öknar ankom till New York med fartyg samma dag som Mallio ankom med deras misshandlade sedan (bilmodell). [Fyra argentinska bröder som hade gjort en bilresa i Sydamerika och anlände till USA, 2 juni 1941]. Pleiss hade kört från Caracas Venezuela, till Punta Arenas på södra udden på Chile och sedan till Buenos Aires och Rio de Janerio”.

Kan det vara så att resan till Calcutta, var en förbättrade version av resan till Kairo? En resa från Berlin, runt medelhavet till Kairo borde vara nog så äventyrligt och imponerande 1938 – 39. Namnet på reskamraten till Kolkata, alternativt Kairo, finns inte omnämnd någonstans.

Paul Pleiss åker hem till USA

FAKTA – Paul Pleiss hade bokat en resa med SS Hamburg från Bremerhaven till New York, med  avresa 23 februari 1939. Han är struken i passagerarlistan. Han åker istället med samma fartyg från Southampton 24 februari och anländer till New York 4 mars 1939.

Någon gång under mitten på 1939 åker Paul Pleiss tillbaka till Europa för att avveckla boendet i Frankrike. Saknar dock dokumentation om den här resan.

Möjligen flög han från New York till Southampton med Yankee Clipper eller till Marseilles med Dixie Clipper. Det var Pan American nya flygrutter som startade i slutet på juni 1939. De flög med  flygbåten Boeing 314.

FAKTA – På hösten 1939 lämnar Paul Pleiss, Europa tillsammans med sin fru Jean Ryder. De åker med SS Washington från Le Havre i Frankrike 11 september och anländer New York  18 september. De har uppgivit adressen St. Regis Hotel i New York.

Det rimliga sceneriet var nog, att när Paul Pleiss såg att den civiliserade delen av Tyskland försvann så skickade han bilen Ford V8 G81A Spezial 1938, vid någon av resorna till USA under 1939.

Genom Sydamerika

FAKTA – Till skillnad mot resan till Kolkata och Kairo är resan i Sydamerika genomförd och även väl dokumenterad i text och bild.

1940 -1941 gör PP tillsammans med Herbert C Lanks (1899 – 1987) en fem månader lång resa i Sydamerika där de besöker nästan alla länder. De startar resan från New York 18 december 1940. Den 2 juni 1941 är han tillbaka i New York.

De anländer i Sydamerika några dagar in på det nya året i La Guaira, Venezuela. På bilder från början av resan ser bilen ut att vara i nyskick. Att den tidigare använts för strapatsrika resor till Calcutta eller Kairo, syns inga spår.

Credit to Herbert C Lanks and Getty Images.

De använder den bil som Pleiss tidigare – säger sig ha – använt vid resan till Calcutta 1939 – 1940. Bilens utrustning är nu kompletterad med  två höjdmätare och en lutningsindikator. Bilen har också  en extra bensintank. Totalt rymmer de 35 gallons, 132,5 liter. De kopplas in med en kran inne i bilen.  Om extratanken fanns med redan tidigare eller tillkommit inför resan till Sydamerika framgår inte. De kallar bilen för ”Silver”. Möjligen var den lackerad i kulören RAL 70.

Bilen har franska registreringsskyltar, QC 7259 från departement Haute-Saone i regionen Bourgogne-Franche-Comté i nordöstra Frankrike. Vita tecken på svart botten.  Bilen har även registreringsnummer SUB-396 (NY 41) från New York med svarta tecken på gul botten. GB är nationalitetsbeteckningen för Great Britain, Storbritannien. Fram har GB-skylten vita bokstäver på svart botten och bak svarta bokstäver på vit botten.

Silver i Peru 1940. Credit to Herbert C Lanks.

Herbert C Lanks berättelse: https://books.google.se/books?id=97IbAAAAMAAJ&pg=PA74&dq=Paul+pleiss&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiR_ZOT3971AhXDRfEDHdoAA7cQ6AF6BAgFEAI#v=onepage&q=Paul%20pleiss&f=false

Berättelsen finns mer detaljerad i Herbert C Lanks Bok. ”By Pan American Highway Through South America”. Boken är utgiven 1942. Den är på 205 sidor. Förlag: D. Appleton-Century Company, Incorporated.

Bilen ”Silver” tog mycket stryk under resan. Den  tyska Forden var inte alls lämplig för den här sortens vägar, terräng eller alplandskap. På hög höjd fick huvsidorna tas bort för att förbättra motorns kylning.  Förutom återkommande punkteringar läckte bakaxeln olja och skar, styrningen havererade efter kustvägen i Chile, ånglås i bränsleledningen, spräckt kylarslang, krånglade startmotor, uppbrända bromsar och avbrutna bladfjädrar både fram och bak. Stor verkstadsgenomgång i Lima, Peru och även i gränsstaden Chuy mellan Uruguay och Brasilien.

Silver på väg upp till Kristusstatyn på Corvoado Mountain, Rio de Janeiro, Brazil 1941. Credit to Herbert C Lanks.

FAKTA – Då resan är slut reser PP den 21 maj 1941 med fartyget S/S Argentina från Rio de Janerio till New York. Han anländer 2 juni 1941. Hans adress är då 128 Central Park South, new York City.

1943 – The Geographical Journal Vol 101, No 2, Feb 1943 – the Royal Geographical Society. pp 66 – 78.
Bilder på bilen under Sydamerikaresan finns i magasinet: The American Foreign Service Journal. Vol 19. No 4. April 1942. Page 190. Sidorna 12 – 15. Länk här: https://afsa.org/sites/default/files/fsj-1942-04-april_0.pdf

Den 29 juli 1942 skriver Paul Pleiss ett artigt brev till den berömda rysk-amerikanska piloten och flygplanskonstruktören Alexander De Seversky (1894 – 1974). Pleiss erbjöd honom ett häfte om konstruktionslösningar i pressad plåt, som var en sammanställning av ett engelskt företags erfarenheter från 1937 – 1941.

Under andra världskriget arbetade PP som konsult åt US Board of Economic Warfare.  Organisationen fanns 1941 – 1943 och ombildades senare till Office of Economic Warfare, OEM. Han gör under den här tiden ett antal resor mellan England och USA. Han var under tiden 13 oktober – 14 december 1946 i England (Hemresa med SS America).

Paul Pleiss avled den 17 oktober 1947 i New York. Han var då 59 år. Han är begravd på Forest Home Cementry, Milwaukee, Wisconsin USA. Han arbetade under de sista åren åt General Motors.

Innan Paul Pleiss avförs från de militära rullorna utnämns han  till överste.

Epilog

Paul Pleiss är en välutbildad och duktig industriman, som beskrivas som mannen som lärde européerna att tillverka bilar.

1923 – 1924 är Paul Pleiss teknisk rådgivare hos André Citroen. 1926 blir han chef för Budd utlandsetableringar som Ambi-Budd i Tyskland. 1927 köper Morris i England rättigheter för plåtpressning och han är ofta i England. Under den här perioden från 1923 till krigsutbrottet 1939 lever Paul Pleiss ett behagligt liv i Europa, med en bosättning i Frankrike och trevliga bilresor i Europa.

Resor mellan Europa och USA sker alltid med fartyg med förstklassiga hytter med hög standard. Övernattningar i New York sker på de finaste hotellen, exempelvis St. Regis Hôtel. Herr och fru Pleiss är ett internationellt känt par för skvallerpressen i USA och Europa och alla deras resor med fartyg eller bil bevakas noga. Man kan exempelvis läsa om att paret nu anlänt till New York från sitt slott i Frankrike. De gör minst ett tjugotal behagliga resor mellan Europa och Nordamerika.

Bilen, Ford Special 38 Station Car, skickade han hem till USA, så fort den var klar i Berlin i februari 1939 eller då de efter krigsutbrottet flyttade ”hem” till USA i september 1939. Möjligen hade bilen ett par tomma 5-gallons dunkar på taket. En dunk är senare med på resan i Sydamerika för att ha vatten i.

Att Paul Pleiss skulle avbryta sitt behagliga ”lay-back” liv, och välja strapatsrika och farliga resor är inte troligt – även om han ofta pratade om det och även skrev om det. Som någon form av bevis ”för sina påhittade äventyrsresor” gör han en knappt fem månader lång resa under första halvåret 1941 runt Sydamerika tillsammans med Herbert C Lanks, som förutom engelska även pratade spanska. Paul Pleiss talade inte spanska.

De påhittade resorna till Kolkata och Kairo kan rubriceras som, ”fake it until you make it”.

Credit to BIBLIO.com

Herbert C Lanks hade tidigare gjort resor i Sydamerika (The Pan American Highway from the Rio Grande to the Canal Zone) tillsammans med den mycket erfarne resenären och författaren Harry A Franck (1881 – 1962). Världens äldste major.

Harry A Franck In the Monte Grande Bolivia 1917. Credit to The Century Co New York.

Harry A Franck kallade sig själv för världens äldste major då han vid inskrivningen till militärtjänst fått sitt födelsedatum ändrat. När han skrev ner sitt födelsedatum i ansökan som 19 juni 1881 sa rekryterings officeren, ”det går bara inte” och ändrade datumet som Franck skrivit till 19 juni 1886. Annars hade  han varit för gammal för att bli antagen.

Paul Pleiss använde själv gärna titeln major, fast han helt korrekt kunde kalla sig direktör, marknadschef eller Europachef. Var det ren fåfänga och renommé-snyltning på den berömda Harry Alverson Franck gimmick att kalla sig major?

Harry A Franck bok: ”VAGABONDING DOWN THE ANDES” med text och bilder finns här: https://www.gutenberg.org/files/56673/56673-h/56673-h.htm#fp161

Möjligen några skrönor, men också fakta om bensindunken som överlevde andra världskriget.

Translate »