Ambi-Budd Presswerk

Det började med en flygplats

Flugplatz Johannisthal Berlin. 1910. Robert Fey auf seinem Farman-Flugzeug beim Flug, unten Amerigo mit seinem Sommerflugzeug vor dem Start. Credit to Military Airfield Directory.

Plåtpressning

När utprovning och tillverkning skedde av den tyska bränsledunken under åren 1935 – 1936 var ett av de två anlitade företagen Ambi-Budd Presswerk i Berlin, känt som ABP. De var vid den här tiden ett av de mest framstående företagen i världen för pressning av plåt. Budd pressar och metoder användes framgångsrikt av Citroen i Frankrike, Morris i England och  för Adler och Ford i Tyskland och naturligtvis av Budd själva i Philadelphia, USA.

Berlin Johannisthal Werkzeugbau Ambi-Budd Presswerk

Företaget Ambi-Budd Presswerk i Tyskland ägdes till 51% av Arthur Müller och 49% ägdes av Edward Gowen Budd. Troligen var företaget samägt från 17 mars 1926 till 1934 då Müller råkade ut för en arbetsplatsolycka. Han avled 1935 i sviterna av olyckan och diabetes.

Historien

1906 – Den österrikiske ingenjören Edmund Elias Rumpler (1872 – 1940) startar en ingenjörsbyrå i Berlin.

1909 – Startar Rumpler en flygplansfabrik, Rumpler-Werke AG utanför Berlin på platsen Johannisthal. Arthur Müller anlägger ett flygfält i anslutning till flygplansfabriken.

1908 – 1918 – Hade Rumpler 3300 anställda och hade tillverkat 3060 flygplan. När kriget var slut 1918 fick de inte längre tillverka flygplan. De provade då att tillverka bilar, men det gick dålig och företaget lades ner 1926.

1923 – Arthur Müller tvingas sälja flygfältet Johannisthal – Adlerhof, som han anlade 1909 och alla sina företag i Berlin.

Flugplatz Johannisthal Berlin. Credit to Military Airfield Directory.

1923 – Arthur Müller tar med sig sönerna Max och Ludwig och åker till USA den 15 oktober 1923. Där stannade de i tre år. Müllers USA-resa ledde till ett samarbete med Edward G Budd 1926.

1926 – Fabriken Ambi-Budd Presswerk i Berlin började i Rumplers fabrik som tidigare använts för tillverkning av flygplan.

Innan och under kriget tillverkar ABP karosser till Volkswagen Kübelwagen och Schwimmwagen och delar till flygplan åt Focke-Wulf.

Bundesarchiv_Bild_101I-022-2926-07,_Russland,_Unternehmen__Zitadelle_,_VW_Kübelwagen

Arthur Müllers son Max utvandrade 1929 till USA och den andra sonen Ludwig åkte till England 1930.

1926 – är Paul Pleiss 38 år och chef för Budd´s utlandsetableringar och är även en inflytelserik chef för Ambi-Budd Presswerk i Berlin, som till hälften ägs av Budd Mfg Co USA.

1933 – Exproprieras  Arthur Müller ägarandel i Ambi-Budd Presswerk av NSDAP.

1935 – Arthur Müller avlider.

Under WWII slutskede bombades Ambi-Budd anläggningar i Berlin till grus och hamnade efter kriget i den sovjetiska zonen i det som blev Östtyskland. Alla pressar och utrustning, som fanns i underjordiska lokaler monterades ner och skickades till Sovjetunionen.

De tre entreprenörerna

Rumpler

Edmund Rumpler. Credit to austria-forum.org.

Edmund Elias Rumpler (1872 – 1940). Österrikisk Dr. ingenjör som arbetade med bilar hos Daimler fram till 1902. Var senare teknisk chef för Adler. Gick över till flygplan 1909 och startade företaget Rumpler Luftfahrzeugbau som utvecklades till att 1917 bli den stora flygplansfabriken Rumpler-Werke AG i Johannisthal.  De tillverkade initialt ett flygplan på licens, som konstruerats av Igo Etrich. 1925 – 26 läggs flygföretaget ner. Rumpler försökte senare tillverka strömlinjeformade bilar. Men det hela stannade vid prototyper och mycket korta serier, utan kommersiell framgång.

1921 Rumpler Tropfenwagen Phaeton

Müller

ArthurMüller1871-1935. Credit to Wikipedia.

Arthur Müller (1871 – 1935) Bauten- und Industriewerke, grundat 1919. Han hette Aron Cohn när han föddes 1871 i Sztum i Polen. Han bytte namn 1895. Han hade tjänat en förmögenhet på djurfoder, som kallades Müllers Mais-Melasse. Han utvecklade också ett system för att bygga enklare ladugårdar och lagerbyggnader, lador. Det visade sig att byggnaderna skulle passa perfekt för uppställning av flygplan och luftskepp. Han anlade då ett flygfält, som invigdes 26 september 1909. Det fick namnet Motorflugplatz Johannisthal-Adlershof. Han startade 1912 flygplansfabriken Luftverkehrsgesellschaft mbH (LVG), som blev mycket framgångsrikt.

Johannisthal-Adlershof Flugplatz

När Müller dog 1935 begravdes han på begravningsplatsen Heerstraße i Berlin. När hans fru Thekla flydde till USA 1941 tog hon med sig urnan med askan och placerade den på Linden Hill Jewish Cemetery i Queens, New York. Antisemitism fanns redan på 1920-talet i Berlin och var orsaken till att han tvingades sälja sina företag, innan han åkte till USA. Det är lätt att förstå att Arthur Müller var proamerikansk.

Budd

Edward G Budd 1870 – 1946. Credit to Hagley Digital Arcive.

Edward Gowen Budd (1870 – 1946). Budd Company, Philadelphia grundades 1912. Företaget Budd Company hade utvecklats i takt med biltillverknings expansion i USA. Budd levererade dörrarna till Ford Model T och senare alla karosserna till Dodge Model 30. I England levererade Budd 1926 utrustning till William Morris företag Pressed Steel Company i Cowley. Ambi-Budd tillverkade delar och karosser till Adler Trumpf, BMW, Chrysler och Ford. I Frankrike samarbetade Budd med André Citroën och tillverkade bland annat karosserna till Citroën B10 1924 och Traction Avant 7CV 1934. Budd var i USA redan under 1930-talet en gigantisk tillverkare av järnvägsvagnar i rostfritt stål, för snabba och bekväma persontransporter.

Pioneer Zephyr. Burlington Route. 1934 – 1960. Credit to Wikipedia.

Mer om Pioneer Zephyr Diesel Streamline Train: https://en.wikipedia.org/wiki/Pioneer_Zephyr

Möjligen några skrönor, men också fakta om bensindunken som överlevde andra världskriget.

Translate »