Blitz Cans och Jerricans
Flera olika utföranden i USA
Den första tyska dunken – Jerrican – kom till USA på sommaren 1940. QMC gjorde en specifikation för den och beställde en provserie. Det var en ”tysk kopia” i galvaniserat utförande.
Möjligen var det de här galvaniserade Jerricans som användes av USMC, US Marine Corps på Cuba 1941. Det var någon form av prov och försöksverksamhet. Dunken hade en inpressad förstyvning som ett X. Några användes för vatten och en del för drivmedel.
Då QMC planerade att tillverka miljontals dunkar så vill de ha ett utförande som var lämpad för snabb maskinell tillverkning. Utförandet på dunkarna som senare tillverkades i USA var den patenterade modellen av 0,9 mm stålplåt (Gauge No 20) som togs fram av QMC, Ouarter Master Corps för att användas av US Army. Dunken hade samma typ av skruvlock som användes på bensinfat. Dunkarna kallades Blitz cans. Användes för vatten vid manövern i Louisiana 2 september 1941.
QMC-dunken – Blitzcan – fanns även i ett utförande för vatten med ett större centralt placerat lock med hävarmslåsning. Troligen i slutet på kriget ca 1944.
Det fanns även en variant med en QMC-dunk med ett mindre lock, som det tyska. Den här dunken kallades för ”hybrid” av tillverkaren Conco, H.D. Conkey & Company of Mendota, Illinois, USA.
Conco tillverkade också en dunk för vatten som användes av USMC, US Marine Corps. Dunken hade en läpp och det centralt placerade locket hade hävarmslåsning. Dunken användes för vatten av USMC på Saipan. Troligen hade dunken en inre plastbehandling för att inte rosta.
En dunk i stålplåt som Conco tillverkade kallade för British can. Den skulle skickas till England. Det var en kopia på de tyska dunkarna. Den hade en inpressad förstyvning som ett X, som de tidiga tyska dunkarna – Jerricans. Dunken saknade helt märkning och brukar kallas ”the mystery can” av samlare av WWII artefakter. Möjligen beställd av Engineer corps?
Företaget Conco tillverkade under WWII fem olika typer av dunkar. Beställarna var Marine Corps, Engineer Corps och Quartermaster Corps. Totalt tillverkade de 5 miljoner dunkar.
Källa: Sidan 342 i dokumentet: https://archive.org/stream/magnificentwhist00mend/magnificentwhist00mend_djvu.txt
Vem tipsade USA?
Vem gav USA information om de tyska dunkarnas utformning? Varifrån fick de den första dunken?
- Möjligen skickad av Paul Pleiss med en hälsning om att detta kanske var något, som militären i USA var intresserad av?
- Några dunkar kom som ”varuprover” eller som ritningar till USA på våren 1938 då chefingenjören Vinzenz Grünvogel och direktören Albano Müller är på en affärsresa till USA.
De båda tyskarna var de ledande personer hos Müller & Co i Swelm. De åkte med S/S Bremen från Tyskland till New York den 25 mars 1938. Nummer 34 på passagerarlistan är Oberingenieur Vinzenz Grünvogel och nummer 35 är Werkführer Dr Albano Müller.
Paul Pleiss hade som vicechef hos Budd Company mycket bra kontakter med de militära myndigheterna i USA. Budd Company hade exempelvis tillverkat de 2,5 miljoner hjälmar, som USA använde under första världskriget.
En egen patenterad QMC US-modell
Holabird Quartermaster Depot i Maryland hade på sommaren 1940 tillgång till en tysk dunk. Många medarbetare på Motortransport Divisionen såg flera fördelar med att använda den tyska dunken. Men, personerna i ledande ställning på QMC var inte alls intresserade. De skulle ta fram en egen. De kallade den amerikanska dunken ”blitz can” eller ”5-gallon can”.
Den 18 september 1940 gjorde Armored Force Board en lista på fördelarna med den tyska dunken.
1 Dunken kan staplas och den rullar inte.
2 Kan bäras av en man och är stabil nog för fältförhållanden.
3 En fylld dunk flyter och handtagen är bra för fältförhållanden.
4 Inga verktyg behövs för att öppna den och den är öppen under tömning och den har en ett ventilationsrör.
5 Smuts, sand och vatten samlas inte i öppningen.
6 Behållaren kan användas för dricksvatten.
Info från: QMC Historical Studies Number 9, Fuels for Global Conflict, By Erna Risch 1945. Page 90. Development of Containers.
Även här: Labor Problems in Quartermaster Procurement, 1939-1944: 1944-1945 Page 60
Den amerikanska dunken skulle massproduceras och de valde därför en helt egen konstruktion bestående av tre delar. Överdel med handtag, behållare (manteln), botten och ett lock. Skruvlocket var samma som användes på bensinfat och man behövde ett verktyg för att öppna det.
På hösten 1940 meddelade Motortransport Divisionen fyra företag som arbetade med plåtpressning att de ville ha in anbud på tillverkningen av en galvaniserad 5-gallon bränsle/vatten dunk. Detta resulterade i att beställningar om en begränsad förserie lades på de fyra företagen; Wheeling, NESCO, Chattanooga och Pittsburg Steel Barrel. En förserie från ett av dessa företag hamnade troligen på Cuba 1941.
I juli 1941 hade man stora problem med hur insidan på dunkarna skulle lackeras för att inte rosta. Den 3 maj 1943 hade USA – efter mängder av långdragna sammanträden – beslutat sig för hur deras 5-gallon can skulle se ut. På hösten samma år hade kemisterna från E I DuPont de Nemours Co fått fram ett plastmaterial som godkändes som inre ytbehandling i dunkarna.
Under 1941 visste de hur deras dunkar skulle vara utformad och på hösten lämnade de även in en patentansökan.
Info om US Blitz Can: Sidorna 60 – 61. kan laddas ner gratis från Google Books. https://play.google.com/store/books/details?id=D-3tFgl4pl0C&rdid=book-D-3tFgl4pl0C&rdot=1
Troligen är dunken med skruvlocket och Westinghouse logo tillverkad av Magnatex, Bath Road, Harlington, Hayes, Middlesex. UK.
Dunkarna fick skruvlock som satt fast i två länkar och plåthöljet gjordes annorlunda än på de tyska dunkarna. För att öppna US-dunken behövdes någon form av verktyg och för att tömma den måste man ha en slang eller ett munstycke.
QMC märkning av dunkarna
ICC-5
Interstate Commerce Commission (myndighet för transport av farliga varor, senare DOT)
20-5-42
20 = Volym i liter
5 = Nominell volym i US-gallons
42 = Tillverkningsår (beror på årtalet)
Några källor tror att siffrorna 20 anger plåtens tjocklek. 20 gauge = 3/80 tum = 0,0375 tum = 0,9525 mm. Har inte hittat någon fakta, för att 20 beteckningen anger plåtens tjocklek.
Det finns även på vissa dunkar beteckningen:
20 5 ¼ 43
20 = Volym i liter
5 ¼ = Volym i US-gallons
43 = Tillverkningsår (beror på årtalet)
USA = United States of America
QMC = Quarter Master Corps
USMC = United States Marin Corps
G = Gasoline USA benämning på bensin)
W = Water Dunkarna saknar då ICC märkning och hade även någon form av behandling inuti för att hindra rostbildning.
Den här bilden på en QMC dunk tillverkad i USA finns i arkivet till kongressens bibliotek. Läs gärna texten på bilden.
Tillverkare av US Blitz Cans
De fyra första företagen som fick en anbudsförfrågan var:
Chattanooga– Chattanooga Stampingand Enameling Co Chattanooga, Tennessee.
NESCO – National Enameling and Stamping Company Virginia.
PSD Co – Pittsburgh Steel Barrel and Drum Company Pittsburg Pennsylvania.
Wheeling – Wheeling Corrugating Co, Wheeling West Virginia.
Senare tillkom även dessa tillverkare:
Arvin – NSI Noblitt-Sparks Ind inc, Indiana
Bennett – Bennett Machine & Stamping Madison, Ohio
BOYCO – Boyle Manufactoring Co Los Angeles Almeda,
Cavalier – Cavalier Manufacturing Co. Hazel Park, Missouri
CONCO – Conco HD Conkey & Co Mendota, Illinois, California
Davis Welding & Mfg – Cincinnati, Ohio
GP – Geuder Paeschke Frey Company Milwauke, Wisconsin
JR TOY – Junior Toy Company Hammond, Indiana
LAWSON– Lawson Co Inc Cincinnati, Ohio
MCC – Metal Container Corporation
MONARCH – Malleable Iron Range Company – Monarch Ware Inc Algoma, Wisconsin
N.S.I. – Noblitt-Sparks (Arvin) Industries Inc Columbus
P.S.D. Co – Pittsburg Steel Barrel and Drum Comany Pittsburg, Pennsylvania.
RADIO STEEL – Radio Steel Mfg Co, W Grand Ave Chicago, IL. Rheem – Rheem Manufacturing New York.
Rudy – Rudy Furnace Company Dowagiac, Michigan.
SAMCO – Samuel Stamping and Enameling Company Chattanooga, Tennessee
USSPC-B – US Steel Product / Pressing Company 45.
Även efter 1945
Conco och Rheem
Bara efter WWII
Blitz – US Metal Container Co Miami Oklahoma
Russakov – Russakov Company of America Chicago Illinois
Tillverkare i Europa 1945 av US dunkar med gaffellåsning av locket
AAA – Belgisk tillverkare
BTMC – Bell Telephone Manufacturing Company
ACEC – Belgisk tillverkare
FN – National Factory of Herstal Belgien
PW – Belgien
Huvuddelen av informationen om USA tillverkarna är hämtad från webbsidan:
http://philippeleger5.wixsite.com/jerrycan-/about
Nya dunkar var redan tillverkade och provades av USMC på Kuba sommaren 1941 och QMC dunkarna användes vid den stora Louisiana manövern på hösten 1941.
Blitz Cans på Cuba
Under en militärmanöver på Cuba på sommaren 1941 hade USMC tillgång till ett stort antal el-förzinkade ”5-gallon Blitz Cans” för både bränsle och vatten. De har den första generationens krysspressning, hävarms låsning av locket och saknar annan märkning.
Kan dunkarna vara tillverkade av Conco, HD Conkey & Co Mendota, Illinois, California? I Conco News, företagstidningen finns bilder på liknande dunkar innan de har el-förzinkats. Länk här: https://forums.g503.com/viewtopic.php?f=37&t=230794&sid=7b3fe68377225efbb0efacd547c97186
Dunkarna på den övre bilden ser ut att vara el-galvaniserade och avsedda för vatten. Följande tre bilder är avsedda för drivmedel och har texten Gasoline.
I september 1938 började i Tyskland serietillverkningen av första generationen av bränsledunkarna. Under 1940 fick dunkarna den inpressade rektangeln på sidorna.
Som referens till dunkarna som USA använde finns här två bilder på en dunk som tillverkades av ABP i Berlin under 1939.
En annan typ av bränsledunk togs fram 1942 av Military Planning Division med hävarmsstängning av locket, som på de tyska dunkarna. Under 1943 anskaffas ett antal av dessa för teständamål. Samtliga vapengrenar var positiva, om vissa detaljer rättades till. Under ledning av Fuels and Lubricants Division rättades bristerna till och Quartermaster Board godkände dunken. Då var kriget nästan slut.
Trögt i starten
Patton som diplomat
I början på november 1942 kom en USA-styrka under ledning av generallöjtnant Eisenhower till Nordafrika. Landstigningen kallades Operation Torch. Eisenhowers närmaste man var generalen George S Patton.
Patton landsteg i Marocko. Det var veckan efter det att engelsmännen besegrat tyskarna i andra slaget vid el-Alamein.
Försörjningen med drivmedel till flyg och fordon, blev för USA helt avgörande för hur väl de skulle lyckas med sina uppgifter i Nordafrika. På förbandsnivå gällde den oskrivna regeln ”no can – no gas”. Under hela kriget var de USA-tillverkade jerrican en akut bristvara. Dunkarna fungerade, men antalet var för litet. De tyska dunkarna var därför eftertraktade krigsbyten.
Att skära av motståndarens försörjningslinjer för drivmedel var en framgångsrik taktik som användes av båda sidorna. Slagfältet var utspritt. Vägsträckan mellan Casablanca i Marocko och Kairo i Egypten är 4490 km. Söderut fanns bara Sahara, världens största ökenområde.
Knappt ett år efter det att USA landsteg i Nordafrika slutade striderna i Tunis, den 6 – 12 maj 1943 då 230 000 tyska och italienska soldater överlämnade sig till de allierade. Striderna rullade sedan vidare till Sicilien (Operation Husky), Italienska fastlandet och Centraleuropa.
Europa
Resterna av en brunnen bränsledepå i Belgien 1944.
Reparation av Jerrycans i Normandie inför the D-day. Svetsning och efterföljande kontroll av läckage och tryckprovning.
På bilderna finns både engelska Jerrycans och amerikanska Blitzcans.
Red Ball Express
Förbandet Red Ball Express gjorde en heroisk insats då de transporterade bränsle och andra förnödenheterna från den franska kusten till fronten i Europa. Mer om transportförbandet finns här: nationalww2museum.org/war/articles/red-ball-express